VÄLJ RÄTT KOLHYDRATER – “50 dagar utan socker”

Välj bra produkter i hyllorna när ni handlar:
– Titta om det finns tillsatt socker i ex yoghurt, müsli, bröd osv

Kolhydrater är så många olika livsmedel. Man kan äta bröd, pasta, potatis och ris. Vill du äta bröd så välj ett osötat, gärna med fullkorn. Många vill inte äta kolhydrater idag, men det är kroppens främsta energikälla och vi klarar oss inte utan. VÄLJ RÄTT KOLHYDRATER!

Laga mat från grunden (i den mån det går) för att undvika att något ”vitt socker” hamnar i maten.
Måste inte vara ekologiskt men välj gärna svenska råvaror. Tänk husmanskost så blir det toppen J

Ät gärna frukt och bär – detta är naturliga produkter. Som med allt annat är det bra att tänka måttlighet.
Frukt och grönt är viktigt så se till att du får i dig det varje dag.

För er som vill ta ett glas vin, en whisky eller en öl – gör gärna det men vi vet att alkohol inte är bra för vår hälsa. I denna utmaning så är det tillåtet med alkohol.

Sötningsmedel är tillåtet – detta är förstås helt upp till var och en om man vill undvika men ibland kan det vara lättare att gå ifrån ”vanlig cola” till en ”light” och på så sätt minska intaget av socker.
Hett ämne och omdebatterat och det finns många som tycker och tänker kring detta. Det som vi tagit del av och baserat beslutet på att det är OK är det som finns som ett inlägg i utmaningen. Läs gärna och lyssna gärna på ”Mat och marginaler”.

Popcorn, riskakor (ej smaksatta) eller någon enklare frukt som kvällsfika kanske kan hjälpa er som vill ha något ”gott” på kvällen. Har man tränat så behöver man äta, då kanske yoghurt och bär fungerar bättre.

Vi önskar er alla lycka till och tycker att det är otroligt roligt att så många ville vara med. Något vi från början inte alls planerat utan tänkt att vi drar ihop ett kompisgäng för att peppa varandra!
Nu är vi 8300 som skall göra detta och om 50 dagar har vi förhoppningsvis:
– uteslutet allt i rutan nedan och hittar ersättningsproduikter som vi mår bra av
– gör bättre val i vardagen när vi handlar och lagar mat
– mår bättre och känner oss piggare (kommer vara jobbigt i början… men bit ihop!)

LYCKA TILL! NU KÖR VI!!

Helena och Malin

 

COACHIT Facebook