Vilodagar, sömn och mat

Vilodagar, sömn och mat

Jo, men det finns dagar då jag vilar, då jag tar en promenad med hunden, badar pool, softar i soffan eller kanske rullar på min foamroller.

Vilan är viktig inte bara för att musklerna skall få vila utan även för att mentalt kunna ladda om.

Men kan en annan träningsform vara vila? Alltså måndagar och onsdagar tränar jag yoga-inspirerad träning (BodyBalance) vilket inte ger en hög puls… däremot ger det mig en möjlighet till att andas / sträcka ut. Är jag trött i benen så blir det jobbigt i en del av låtarna men sedan får dom sträcka ut. Höfter, framsida och baksida lår och säte. Så galet skönt för kroppen att få dessa stunder.

VILODAGARNA TORSDAG & FREDAG!

Så när torsdagen och fredagen kommer så vet jag att det är dags; dags att vila!

Det har varit en hel del träning senaste veckan/veckorna då vi haft releaser av alla nya program. Det skall faktiskt bli riktigt skönt att få stanna hemma, bara få gå ”från jobbet” till soffan.

ÅTERHÄMTNING – SÖMN

En annan del som är viktig för återhämtningen är förstås sömn. Att sova 6-8 timmar per natt är något som rekommenderas. Ungdomar behöver några timmar till. Det behövs för reparation av musklerna men också för hjärnan.

KOST

Kost? Att äta tillräckligt… men också få i sig vätska. Jag har sedan PT-utbildningen alltid förespråkat att man skall äta allt men tänka på mängden. Att utesluta saker ur kosten är inget jag rekommenderar. Vill man minska i vikt så äter man ”lite” mindre men att svälta går inte. Att träna mycket och hårt och samtidigt dra ner på kolhydrater är något min kropp inte fixar. Jag äter lite mer och anstränger mig för att tänka lite extra på att putta in lite mer när det release-period. Detta för att inte ”deppa ihop” men också för att kunna prestera på topp vid leveransen av klassen/klasserna (vissa dagar flera).

Min hjärna slutar att fungera om jag minskar ner för mycket… jag blir glömsk och tankspridd… får inget gjort vare sig på kontoret eller hemma. Detta fungerar inte när nya releaser skall in och samtidigt jobba med projekt, gå på möten och vara en trevlig mamma/fru/mormor.

Så glöm inte bort att vara snäll mot dig själv! Vad behöver du för att orka prestera?

Att orka trycka på lite mer i träningen kanske ger dig mer/bättre resultat än att minska på kosten och inte orka träna?

Balans i livet!

Instruktör / PT / Kostrådgivare / Hälsocoach

/Helena

COACHIT Facebook