• Muskler

    Det är spännande med träning och vi är många som älskar att träna hårt och ofta.
    Men vad är det vi tränar? Om jag tränar på gymmet är det styrketräning? eller? om jag tränar gruppträning så är det konditionsträning? eller? hmmm jag skall se om jag förklara lite hur musklerna fungerar för det är ju där det vi tränar; muskler.
    Den viktigaste av kroppens alla muskler är hjärtat. ”Kroppens motor” pumpar runt blodet i kroppen och är grunden för hela vår existens. Genom konditionsträning vårdar vi det på allra bästa sätt. Kondition är kroppens förmåga att ta upp syre i blodet och transportera det till musklerna där det används till energibildning. Förmågan att ta upp syre är direkt kopplad till den fysiska hälsan. Så alltså är det viktigt att vi tränar för att öka på vår förmåga att använda syre.
    Hur mycket måste vi träna för att nå dessa effekter?
    – minst två gånger i veckan (medelhög intensitet, ca 70-80% av maxpuls) för att öka konditionen.
    Alla har vi upplevt känsla av hur ”vi tar slut i benen”. Mjölksyra  är en naturlig nedbrytningsprodukt som bildas vid hård träning då tillgången på syre inte räcker till. Mjölksyran är inte farlig för kroppen, men både styrka och uthållighet försämras. Vid högintensiv intervallträning (80-90% av maxpuls) förbättras musklernas förmåga att göra sig av med mjölksyran och uthålligheten förbättras. Det är jobbigt att komma till dessa nivåer vilket vi gör i ex GRIT och RPM, men det gör oss också mer uthålliga.
    Men vad händer med våra muskler när vi tränar?
    – Jo, en muskel innehåller grovt sett 3 olika muskelcellstyper (muskelfibrer) – typ 1, typ 2a och typ 2x. Fördelningen men de olika muskelcellstyperna är olika i olika muskler vilket kan förklara träningseffekter på olika delar av kroppen. Olika personer har också olika uppsättning av de olika typerna vilket förklarar skillnader i kroppssammansättning (t ex Usain Bolt – innehavare av världsrekorden på 100 och 200 meter och Dennis Kimetto som är världsrekordinnehavare Maraton).
    En del har helt enkelt lättare för att bygga muskelmassa och passar då bättre inom styrkeidrotter. Andra passar bättre för uthållighetsidrotter. Med träning kan egenskaperna hos de olika muskelcellstyperna förändras.
    Har man mål att bli bättre på något så måste ständigt utmana sig själv.
    Muskelfibrer
    Typ 1
    Dessa muskelfibrer rekryteras vid lägre belastningar. De är uthålliga, men inte explosiva.

    Typ 2a
    Dessa muskelfibrer rekryteras vid måttliga belastningar. De är relativt uthålliga, men inte explosiva.

    Typ 2x
    Dessa muskelfibrer rekryteras vid hög och/eller snabb belastning. De är inte uthålliga, men explosiva.
    Så detta kanske inte var det roligaste jag skrivit om i min blogg men vill ändå belysa att vi behöver träna olika saker. Ingenting är svart eller vitt, inget är rätt eller fel. Det är återigen viktigt att vi tränar allsidigt och varierar vår träning. Träning där vi jobbar explosivt och med hög/snabb belastning är jobbigt, det smärtar och det tar emot. Denna typ av träning passar inte alla. Men det passar inte alla att springa maraton heller.

    Så de beslut som du tar när det gäller DIN träning är dina beslut.

    DINA resultat kan du mäta genom att du ser att du orkar mer, hoppar längre, högre eller kanske kan genomföra en Bodystep-klass på 60 minuter och tycka att det är skönt.
    ”När träning blir bekvämt då är det dags att öka!”
    //PT-Helena

     

    Referenser boken ”Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness”. (Jonas Bergqvist)
    SAFE Education – utbildningsmaterial PT

    COACHIT Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *