11 dec – dag 16 – Torkad frukt vs godis

11 dec – dag 16 – Torkad frukt vs godis

aprikoser

Energirikt, kolhydrat/sockerrikt och innehåller en hel del mineraler och antioxidanter.

Är det nyttigt med torkad frukt?
Beror förstås på vem som äter och när man äter det. Eftersom det är ”sött” så kommer det att påverka blodsockret och insulinpåslaget.
Det är sött men till skillnad från smågodis så innehåller torkad frukt fibrer och annat som är nyttigt för vår kropp (som t ex järn, magnesium, kalcium, kalium m.fl.).

Att ersätta sockrat smågodis med några russin eller aprikoser är absolut mycket bättre men kanske inte alla dagar i veckan.
Att däremot välja att baka med torkad frukt för att ersätta ”det vita sockret” mot naturligt är ju superbra då blir det en liten mängd sötning i bakverket som innehåller bra näringsämnen för oss.

Nedan listas innehållet i torkad frukt som vi ser i bakverk men även på julbordet.

aprikos naringsinnehall

russin naringsinnehall

dadlar naringsinnehall

fikon naringsinnehall
—————————————————

Dessa kan jämföras med 45 gr godis som både har ett högre kalori-innehåll men samtidigt saknar fibrer och näringsämnen.
Alltså ingenting som vi behöver.

godis naringsinnehall

Källa: Kostbevakningen.se

 

 

COACHIT Facebook

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *