• 19 dec – dag 24 – Julstress

    Eating-graph-liten

    Känner du igen dig? Julstressen flåsar i nacken och köttbullarna skall stekas, paketen skall slås in (i bästa fall om de är inköpta).
    Lägger du träningen åt sidan och fokuserar på julstressen? Det bästa du kan göra just nu är att se till att träningen blir av.

    Sätt upp mål/aktivera att träna 30 minuter om dagen. Har du bokat in träning på gymmet, boka inte av, oavsett hur mycket du har att göra.
    Försök att komma ut en stund, ta en promenad, kör backintervaller, kör kortleksträning eller gå till gymmet. Den bästa träningen är den som blir av.

    Här kommer tre bra anledningar till att träna:

    Hjärtat blir starkare

    Blodcirkulationen i kroppen ökar vid träning, vilket resulterar i att musklerna får mer syre och kan arbeta hårdare. Hjärtat, som också är en muskel, blir starkare av träning. Vid varje pulsslag pumpar hjärtat ut mer blod. En vältränad person har därför lägre puls vid vanligt arbete jämfört med en otränad person.

    Stärk ditt skelettet

    Med stigande ålder bryts skelettet ned men med träning lagras kalcium in så att mineralisering, som stärker skelettet, sker. Med ökad motion kan vi alltså bromsa nedbrytningen av skelettet.

    I musklerna förbränns mer fett och insulinkänsligheten ökar genom mer motion. Ökad insulinkänslighet betyder att behovet av insulin sjunker. Lägre insulinhalt är positivt för diabetiker men även för de som vill minska i vikt och sänka sina blodfettsnivåer.

    Minska risken för hjärt- och kärlssjukdomar

    Blodtrycket går upp vid själva träningstillfället men sjunker i vila. Ett lätt förhöjt blodtryck kan normaliseras med hjälp av fysisk aktivitet och bra mat, och därmed bidra till att medicinering kan undvikas.

    COACHIT Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *